Czy słyszeliście kiedyś o efekcie Forera? Nie? Na nim właśnie opiera się ludzka wiara w horoskopy. Jest to pojęcie z dziedziny psychologii, obserwacja, że ludzie uznają za bardzo trafne opisy ich własnej osobowości, które w rzeczywistości są jedynie ogólnymi zestawami danych odnoszącymi się do znacznej grupy ludzi.
Ten właśnie efekt horoskopowy stał się dla mnie inspiracją do przygotowania kolejnej lekcji powtórkowej.
Ten właśnie efekt horoskopowy stał się dla mnie inspiracją do przygotowania kolejnej lekcji powtórkowej.
Etap 1
Na początku była...praca domowa. Uczniowie mieli za zadanie poszukać i przynieść na zajęcia różne horoskopy. Oczywiście, najwięcej było tych gazetowych, ale udało się też znaleźć jakiś wycinek z kalendarza oraz kilka książek, z profesjonalnymi tablicami do wyliczeń astrologicznych. Na lekcji przyjrzeliśmy się znaleziskom i stworzyliśmy listę zagadnień, które poruszają horoskopy. Okazało się, że "przepowiadają" one przyszłość w bardzo konkretnych dziedzinach, takich, których ludzie są najbardziej ciekawi.
Etap 2
Wspólnie ustaliliśmy przykładowy schemat horoskopu, który zapisaliśmy na dużym arkuszu papieru. Uznaliśmy, że muszą się w nim znaleźć następujące informacje:
- nazwa znaku Zodiaku / lub inne oznaczenie/
- daty, w których dany znak "obowiązuje"
- charakterystyka osoby urodzonej pod tym znakiem - kluczowe cechy charakteru
- związki znaku ze zdrowiem
- wpływ znaku na związki uczuciowe
- najlepsze proponowane dla znaku zawody
- ewentualnie takie elementy jak kwiat, zwierzę, pora roku przypisane do znaku.
Tym razem uczniowie pracowali w parach. Między pary podzieliłam materiał ze starych ćwiczeń "Sztuka pisania" Wydawnictwa Edukacyjnego (TUTAJ). Zadaniem uczniów było przeczytanie podręcznikowych horoskopów, podkreślenie słów i wyrażeń niezrozumiałych oraz próba ich wyjaśnienia z użyciem słownika. Przy okazji ćwiczyliśmy robienie glos na marginesie zeszytów.
Następnie uczniowie na forum wyjaśniali trudne słowa, dopytywali o znaczenia. Na tablicy notowaliśmy wyrazy, które były dla uczniów nowe lub trudne do zdefiniowania, a następnie dzieciaki układały z nimi zdania. Tym sposobem powtórzyliśmy i rozszerzyliśmy słownictwo potrzebne do charakterystyki bohaterów :)
Etap 4
Połączyłam uczniów w grupy i dałam kolejny materiał ze "Sztuki pisania". Tym razem - ptasie horoskopy. Zadaniem uczniów było stworzenie na ich podstawie bazy wyrażeń przydatnych do pisania horoskopu. Uczniowie bardzo sprawnie znaleźli wiele sformułowań i zanotowali je w zeszytach, rozszerzając i powtarzając jednocześnie leksykę potrzebną przy pisaniu charakterystyk.
Etap 5
Na koniec zaproponowałam uczniom zabawę w stworzenie krótkich horoskopów uczniowskich. Znakami zodiaku stały się dla nas przybory szkolne. Byli więc urodzeni pod znakiem Plecaka, Linijki, Długopisu, Tablicy, Dzwonka i Ołówka. Uczniowie z zabawny sposób podeszli do zadania, wykorzystując efekt Forera i trafnie charakteryzując różne grupy uczniów. I tak urodzeni pod znakiem Linijki zawsze byli układni i bali się złamać ustalone w szkole zasady. Uczyli się od początku do końca, wielką dokładnością. Urodzeni pod znakiem Ołówka ciągle zmieniali zdanie i wycofywali się z tego, co powiedzieli, a ci spod znaku Dzwonka byli nerwowi i impulsywni.
Kolejne zajęcia poświęcone horoskopom sprawiły uczniom wielką radość, a mnie dały pewność, że uczniowie poradzą sobie z opisem postaci. Ćwiczenia leksykalne pokazały, że dzieciom trudno jest wyjaśnić niektóre słowa, cechy, że mają trudności z właściwym zastosowaniem wyrazów. Przy zabawie horoskopami pokonywanie tych trudności wcale nie było takie żmudne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz