Poniżej chcę Wam opisać kilka aktywności, które zawsze się sprawdzają w nowych grupach. Warto o nich pamiętać nie tylko w kontekście integracji, ale także w trakcie roku szkolnego, kiedy wszyscy jesteśmy przeciążeni pracą i siada klasowa energia. Uważam, że raz na jakiś czas warto poświęcić lekcję i sprawić uczniom (i sobie)trochę radości.
TAK/NIE
Bardzo prosta i kochana przez ludzi w różnym wieku gra rozgrzewkowa. Jej dodatkowym atutem jest to, że wspomaga koncentrację. Stajemy w kręgu. Osoba prowadząca klaskiem posyła impuls TAK po okręgu w prawą stronę (jednocześnie wskazuje klaśnięciem kierunek i mówi TAK). Kolejna osoba przekazuje impuls dalej (wykonując te same czynności: klaśnięcie i słowo TAK) lub zawraca impuls klaszcząc w lewo i mówiąc NIE. Chodzi o to, by przekazać impuls jak najszybciej i się przy tym nie pomylić. Osoba, która "zaśpi" lub się pomyli, odpada z gry i wchodzi do środka koła. Gra trwa do chwili, gdy na placu boju zostaną 2 osoby.
Warto z uczniami ustalić, że muszą przekazywać impuls szybko, bez zastanawiania się oraz to, ile razy można odbijać impuls między stojącymi obok siebie osobami (ja zazwyczaj pozwalam na 3 odbicia).
NIEOCZEKIWANA ZMIANA MIEJSC
Siedzimy na krzesłach w kręgu. Jedna osoba stoi w środku (nie ma dla niej krzesła). Osoba, która pozostaje w środku, zawsze wydaje komendy.
komenda: Przesiadają się wszystkie osoby, które...(mają długie włosy, zjadły dziś śniadanie, lubią matematykę, mają psa, czytały Pata Tadeusza itd...)
Po każdej komendzie osoby na krzesłach muszą się zamienić miejscami, a osoba ze środka musi upolować krzesło dla siebie. Kto nie zdąży zająć miejsca, wydaje kolejne polecenie. Gra trwa tak długo, aż się uczniom nie znudzi.
CZTERY POLA
Cztery pola to doskonała gra, służąca poznaniu się. Ponadto dzięki niej uczniowie ćwiczą wypowiedź ustną i autoprezentację. Mnie służy też do wprowadzenia pojęcia myślenia wizualnego i zachęcenia uczniów do stosowania tego narzędzia.
Potrzebne nam są kartki A4 i coś do pisania dla każdej osoby. Prosimy uczniów, aby złożyli kartkę tak, aby powstały 4 pola. Teraz informujemy, że będziemy rysowali na czas. Uczniowie mają 1 min., żeby narysować to, o co poprosi instruktor. Mówimy uczestnikom, że rysunki mogą być symboliczne i schematyczne. To nie jest zadanie plastyczne :)
Na polu 1 uczniowie rysują to, co lubią robić. Na polu 2 ulubione jedzenie. Na polu 3 ukochane miejsce. Na polu 4 coś, co zawsze mają przy sobie. Resztę ćwiczenia można zrobić na 2 sposoby: a) podzielić uczniów na grupy b) zrobić na forum. Ja wole wersję drugą, chociaż zajmuje więcej czasu. Teraz zadaniem uczniów jest opowiedzieć o sobie wg narysowanego schematu. Prosimy, aby wypowiedzi zawierały coś więcej, niż tylko informację, co przedstawia rysunek. Np. Lubię jeździć na rowerze, bo mnie to uspokaja albo zawsze mam przy sobie telefon, bo lubię słuchać muzyki.
Ćwiczenie to to świetna zabawa, a przy okazji sposób na dostrzeżenie, jak wiele mamy wspólnego jako klasa.
PRAWDA / FAŁSZ
Dzielimy przestrzeń na dwie połowy, np. kładąc przez środek sali na podłodze sznurek. Zadaniem uczestników jest zajmowanie miejsca po odpowiedniej stronie sali adekwatnie do odpowiedzi na czytane twierdzenie.
Twierdzenia (przykładowe)
* często się śmieję
* lubię wakacje
* mam odwagę powiedzieć, co myślę
* umiem przyznać się do błędu
*chętnie uczę się nowych rzeczy
*...itd
Umiejętnie dobierając twierdzenia, możemy się dowiedzieć o naszej małej społeczności bardzo wiele.
RĘKA, NOGA
Dzielimy uczestników na grupy (możemy dać im stabilne krzesło). Nauczyciel podaje komendę, np. dwie stopy, 5 dłoni, jeden łokieć.Oznacza to, że na podłodze muszą być oparte tylko wymienione "części" uczestników zabawy. Świetna gra, a przy tym jest mnóstwo śmiechu i dobrej energii.
LISTY
Potrzebne będą kartki papieru i coś do pisania dla każdego uczestnika. Siadamy w kręgu. Na dolnym marginesie kartki A4 każdy z uczniów pisze swoje imię, a następnie przekazuje kartkę w prawo. Kolejna osoba na górze strony wpisuje jedną miłą rzecz, która może powiedzieć o właścicielu kartki. Następnie zagina kartkę tak, żeby kolejna osoba nie widziała, co napisaliśmy. Kartki wędrują wokół sali, aż wrócą do właścicieli.
Przy tym ćwiczeniu warto zrobić rundę podsumowującą. Dać możliwość, aby uczniowie wypowiedzieli się po zakończeniu zadania i przeczytaniu listów. Oczywiście tylko ci, którzy chcą np. powiedzieć, że czegoś się o sobie dowiedzieli.
Rozmaitych gier integracyjnych jest mnóstwo. Warto je zbierać, wymieniać się nimi i budować własną bazę, dzięki której pierwsze dni w szkole będą o wiele ciekawsze.
Czekam na Wasze propozycje gier integracyjnych. Wrzućcie je w komentarzach do tego posta. Może komuś się przydadzą?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz